miércoles, 23 de octubre de 2019

INAUGURACIÓ A CA L'ANTIGA




INAUGURACIÓ A CA L ANTIGA

a càrrec de Jordi Pericot
moltes gràcies!!! 
 i naturalment a tots tots els assistents, 
sense vosaltres no és el mateix!!!


 presentació Antilògica /Foto: Jose Antonio Sancho
 presentació Antilògica /Foto: Jose Antonio Sancho
 presentació Antilògica /Foto: Georgina

sense vosaltres no és el mateix!!!
durant la inauguració/ Foto: Lors

durant la inauguració/ Foto: Geor
ANTILÒGICA O LES VERITATS EMOTIVES
Victòria Pujadas és una persona que sempre ha viscut i estimat en present. Com diu ella, la realitat és un present atemporal  on tot es pot fer i realitzar...  fins i tot el futur.

No ens ha de sorprendre, doncs, que per  V.P. la proposta de realitzar una exposició “antològica” li provoqui una incomoditat conceptual  difícil d’assimilar.
Fer una antològica és enfrontar-se a un nou oxímoron en la mesura  que pretén l’impossible : fixar el passat i portar-lo al present.

Aquest rebuig a la idea d’una mostra antològica l’expressa clarament quan diu: Sempre m’ha interessat més el que puc fer, que el que ja he fet, molt més el futur que el passat, però és en el present on tot es realitza , mai hem fet res que no sigui en “aquest moment”.

Però si analitzem més detingudament la paraula “antològic, i ens atenem als seus orígens etimològics, veurem que no té el malèfic sentit que li atribueix V.P. L’adjectiu antològic ve del substantiu antologia (ánthos = flors i lógien= recollir,escollir),  és a dir, recollir les millors flors per fer-ne un ostentós i atractiu ram o jardinera.

De ser així, crec que en el fructífer camp artístic de la Victòris, no hi manquen mèrits ni qualitats per poder escollir i fer-nos-en partícips d’un gran ram de flors. Una possible mostra antològica de la seva obra serà sempre molt ben rebuda i admirada.

És cert que,  amb el pas del temps i per extensió, l’adjectiu antològic ha pres un significat retrospectiu que, pel que sembla , és el que provoca una irreprimible al·lèrgia a la Victòria.

Com sortir-se’n ? Des de la lògica de l’oxímor, molt afí al pensament de V.P, la solució no podia ser altre que portar novament la contrària. Si no pot ser antològic, afirma de manera contundent, serà antilògic!.

Aquí ens ofereix un nou terme, antilògic. Una opció, en veritat molt més arriscada i compromesa que l’anterior. Antilògic, format per anti = contrari, oposat i lògic= forma de pensament en la recerca de criteris de veritat. És a dir i a primera vista, Victòria sembla oposar-se a qualsevol forma de pensament que permeti establir principis  que portin cap el coneixement de la veritat.

Com és possible, em pregunto,  que Victòria ens inviti a rebutjar qualsevol recerca que ens apropi a la veritat? Serà que, amb el seu anhel d’experimentar nous oxímorons  ens porta a cercar la mentida?. No, en absolut, el que Victòria Pujades ens vol dir amb el terme antilògic  és que a la veritat s’hi pot arribar per molts altres camins, no únicament pels que marca la lògica dels fets.

 La lògica s’ocupa del fets factuals per inferir-ne, deductivament o inductivament, criteris de veritat. Però aquesta veritat científica, provinent de l’anàlisi de fets factuals, no és l’única veritat que condiciona el nostre comportament cultural.

El concepte de veritat esdevé molt més complex si el situem dins l’àmbit de l’art. Hi ha criteris de veritat que provenen de l’experiència dels fets viscuts i experimentats. És a dir, una antilògica que, per oposició a la lògica, analitza els fets contaminats per la ment. Una anltilògica que ens porta a establir criteris de veritat emocional.  Una veritat emocional sorgida de  l’experiència dels fets viscuts.

I en aquest sentit, i anant una mica més enllà, podríem preguntar-nos si es possible aprehendre fets no experimentats, no viscuts... és a dir no contaminats per la ment? És  possible exposar un fet sense ser prèviament experimentat ni viscut?

Evidentment, no és el moment de donar resposta a tant complexa pregunta, però sí afirmar que aquest és l’objectiu de l’art: establir lleis, principis i models que ens permetin obtenir  criteris de veritat emotiva.  Si, una veritat interpretada, certament subjectiva però que genera empatia, cohesió i solidaritat.

Un nou rol que s’imposa Victòria Pujadas amb aquesta  proposta antilògica: establir i oferir-nos models orientatius de veritat emotiva.

Jordi Pericot
Octubre, 2019

foto: Jose Antonio Sancho

foto: Jose Antonio Sancho

foto: Geor


No hay comentarios:

Publicar un comentario